Julefeiring

Nå er jula snart over så da er det på tide med en liten artikkel om feiringa.

Lillejulaften var det juleverksted på kjøkkenet, med gløgg til alle som kom og bidro med kakebaking. Jeg stillte selvsagt opp og hjalp Roger med å lage diverse former for sjokoladekuler.

Juleverksted

Julemiddagen var som den skulle være, med ribbe til hovedrett og god dessert.

Julemiddag.  Midnattsola stenges ute med gardiner.

Første juledag hadde vi fri. Til tross for dårlig værvarsel fikk vi godt vær.  Trond, Johan, Jan og meg selv bestemte oss derfor for å ta en fjelltur. Denne gangen var det Grjotfjellet som var målet. Vi kjørte snøskuter på isen inn mot en liten og karakteristisk topp kalt Klovningen og gikk opp på Grjotfjellet derfra. En enkel og fin spasertur opp.

Jan og jeg på Grjotfjellet

Når vi kom ned fra fjellet kom vi over en liten flokk med sørjoer. Disse var uvanlig tamme. Sørjoen er stedets rovfugl og har ingen naturlige fiender her, men som oftest holder den seg likevel et stykke unna.

Sørjoer. Klovningen i bakgrunnen.

Turen endte i badestampen. Takket være overvintringsteamet 2006/2007 så har vi oppvarmet utendørs badestamp på Troll. Ingenting er som å sitte i stampen og se ut på isen, med 35 varmegrader i vannet og minusgrader i lufta. Jeg gleder meg til mørketiden når jeg kan sitte i stampen og se på sørkorset og sørlyset.

Badestampen.  Nonshøgda i bakgrunnen.

God jul

Her på Troll blir det tradisjonell norsk jul med ribbe til middag i dag og pinnekjøtt og lutefisk senere i uka.  Vi har fri både i dag og i morgen, velfortjent for de mange som har vært ute og losset båten og transportert varer opp hit.  Transportgjengen kom inn på søndag, noen etter å ha vært ute i to uker.  De siste par dagene har vi pakket ut en del av det nye vi har fått oss, ikke minst våre personlige kasser som ble sendt med båten. Der lå julegavene, så det var akkurat tidsnok.

God jul alle sammen.

14. desember

Den 14. desember 1911 kom Roald Amundsen, Olav Bjaaland, Helmer Hanssen, Sverre Hassel og Oscar Wisting til sørpolen som de første i historien.  Det tenkte jeg var verd å flagge for.

Flagg

Det er ikke så mange på stasjonen nå, de fleste er nede på shelfen og losser båten. Vi antar at de er tilbake om en ukes tid med juleribba og andre godsaker. Vi som er igjen på stasjonen har en fridag i dag. Jeg og Trond (overvintrer 06/07) har brukt en del av dagen på å gå på toppen av fjellet Volkonskogo Gora (2014m). En fin tur, men med en del vind.

Volkonskogo Gora
På toppen av Volkonskogo Gora

Ellers vil jeg si at det er veldig trivelig at det kommer så mange kommentarer på bloggen min.  Selv om jeg ikke svarer på alle synes jeg det er artig å lese de.

Feltkurs

Tirsdag 2. desember  startet vi med feltkurs.  Feltkurset er et liten uke med opplæring som alle både i sommergjengen og vintergjengen skal gjennom.  Tema er instrukser, førstehjelp, bredredning og kjøretøy.

Det første vi begynte med var traktoropplæring.  Vi har en traktor med påmontert snøskuffe og lastebilkran.  En av de viktigste oppgavene til traktoren er å hente is fra breen som vi tiner i et smeltekar.  Dette er vannforsyninga vår.

Traktor
Bruk av traktor til å hente is til drikkevann

Andre dagen gikk med til informasjon om instrukser, regler og førstehjelp.  Her repeterte vi en del av det vi lærte på Svalbard.  Overvintringslegen holdt foredrag om relevante skader og behandlingsmåter.

Tredje dagen fortsatte vi med kjøretøyopplæringen, nærmere bestemt Prinoth tråkkemaskiner.  Dette er kjøretøy beregnet for å brøyte alpinbakker med.  For oss på Troll er disse svært nyttige.  Vi bruker de til brøyting (av blant annet flystripa), men ikke minst til å transportere gods som kommer med båt.  Kysten er 300km unna så vi er avhengige av en effektiv måte å transportere konteinere på.  Tråkkemaskinene er svært sterke og kan trekke tre-fire konteinersleder på en gang.  Opplæringa gikk både på brøyting og teknikker for å koble på flere sleder til et tog.

Prinoth Everest
Prinoth Everest tråkkemaskin

Everest med tre sleder
Tilkobling av sleder til tråkkemaskin

Sidelastere er også en del av kurset.  Det å løfte en tung konteiner krever spesialkran.  Vi har derfor en sideløfter montert på en slede som vi bruker til å flytte konteinere fra bakke til slede og motsatt.

Sidelaster
Bruk av sidelaster til flytting av konteiner. Trolltindene i bakgrunnen.

Andre kjøretøy vi har her på stasjonen er gode gamle BV206 som er en beltevogn jeg kjørte mye da jeg var i militæret.  Vi har to slike i drift hvor den ene har lastebilkran.  Disse brukes hovedsaklig til småkjøring inne på stasjonsområdet.  Vi har også en firhjulsdrevet bil, en firhjuling, gravemaskin og flere snøskutere. Av snøskutere har vi noen eldre totaktere og noen nyere firetaktere.  Disse bruker vi når vi skal forflytte oss hurtig og enkelt.

Siste del av kurset handlet om breredning.  Vi brukte noen timer i et sprekkområde der vi rappelerte ned, klatret opp på tauklemmer (jumar) og trente oss på å rigge til taljesystemer for å heise opp skadete personer fra sprekk.  En forskjell fra kurset vi hadde på Svalbard (og fra DNT-kurset jeg har fra før) er at vi her på Troll som oftest setter standplass i et kjøretøy i stedet for å bruke isskruer og snøanker.

BV206
Demonstrasjon av rigging av standplass på BV206

Bresprekk
Nede i en bresprekk

På lørdag hadde vi en redningsøvelse der vi skulle praktisere breredning.  To personer ble plassert i en sprekk og så meldt savnet.  Fem av oss andre skulle så prøve å lokalisere disse og få de reddet.  Her fikk vi bruk for både taljesystemer og sanitetsvogn.  Øvelsen ble avsluttet når begge pasientene var brakt til sykestua.

Overlapping og opplæring

Bare noen få ord om hva jeg bruker arbeidsdagene til for tiden.  Vi har ganske lange dager, fra kl 08:00 til 20:00.  Vi har ca én fridag hver 14. dag.  Dette er nødvendig fordi det meste av aktiviteten på Troll må skje i sommersesongen som er relativt kort. For meg så er det meste nytt og spennende så det gjør ingenting at dagene er lange. Det blir dessuten nok av fritid når vinteren kommer.

Hele forrige uke gikk med til overlapping med det gamle overvintringsteamet.  Det er mye nytt å sette seg inn i for de fleste av oss så det var viktig å lære så mye som mulig før de gamle dro hjem.  På lørdag hadde vi avslutningsfesten for det gamle teamet som dro hjem på mandag.

Denne uken er det fortsatt opplæring. Nå er det feltkurs, som hovedsaklig består av kjøretøyopplæring, breredning og førstehjelp.

Stasjonsområdet

Jeg har nå bodd på Troll i over en uke så nå er det på tide med noen bilder av stasjonsområdet.  Først noen bilder av stasjonsbygningene:

Trollstasjonen
Trollstasjonen, de to små toppene til høyre er Nonshøgda og Sofietoppen.

Trollstasjonen. Det store røde bygget er bomodulen

Jeg er forskningstekniker og jobber derfor med en del av de tekniske installasjonene på Troll. En av oppgavene mine er å sørge for å holde KSAT sine antenner i drift. Her er noen bilder av disse:

Antenner
Jeg og to av antennene jeg jobber med (Sofietoppen i bakgrunnen)

Antenna på Sofietoppen

Jeg gjør også en jobb for NILU (norsk institutt for luftforskning). NILU gjør en mengde målinger av lufta på Troll og har en egen bu med en mengde måleinstrumenter på taket. Min jobb er å periodisk sjekke at alt virker, skifte filter og gjøre generelt vedlikehold på instrumenter og dataloggere.

NILU-bua

Vi har en fantastisk natur rundt oss. Landskapet er preget av enorme hav av is og snøfrie steinurer og fjell, fullstendig frie for vegetasjon. Om sommeren har vi likevel en god del liv rundt oss, hovedsaklig snøpetrell, antarktispetrell og sørjo.

Stabben
Fjellet ‘Stabben’. Legg merke til sørjoen i forgrunnen

Mimelia
På tur i Mimelia, stasjonen i bakgrunnen

Som bildene viser har vi mye godt vær. Selv om vi har temperaturer rundt -10 så føles det varmt og godt når det er sol og vindstille. Luftfuktigheten er svært lav.